Mommy Yaya..Wife En.Polis

Mommy Yaya..Wife En.Polis

Teman-Teman Blogku

Thursday 13 February 2014

Masak Gulai Lemak Ketam Telur

Salam.

Aku memang suka makan seafood..Hantu Seafood la senang cite

Jom aku share resepi Gulai ketam.Mane la tau kot-kot korg berkenan nak cuba



Terliur tak?!! Hehehehehe


Gulai lemak cili api Ketam dengan Telur

Bahan :

3-5 Ekor ketam (ikut suka nak bape banyak)
10 biji cili api (kalo suka pedas tambah lagi)
2 ulas bawang putih
1/2 biji bawang merah besar
1 sudu kecik serbuk kunyit
santan kotak(kecil) atau santan fresh 1/2 kg (Aku guna santan kotak)
Air 1 1/2 cawan (kalo guna santan kotak)
1 kpg Asam Keping
1 helai daun kunyit/1 batang serai ditumbuk (Aku tak letak pon)
1 biji telur ayam (optional-nak letak pun bole,tak letak pon xpe..ikut suka)
Gula & garam secukup rase

Cara - Cara

1. Cili api,bawang merah & bawang putih di blend & tumbuk (kalo rajin..aku suka tumbuk)
2. Masukkan bahan yang telah diblend/ditumbuk tadi ke dalam periuk & masukkn santan
3. Masukkn air(kalo guna santan kotak,kalo pakai fresh tak payah masukkn air)
4. Masukkan asam keping,daun kunyit/serai & masak dengan api yg kecil
5. Bila kuah da mendidih masukkn ketam..Salu kacaukan kuah supaya tak pecah minyak.
6. bila ketam da agak-agak masak,pecahkan telur dan kacau-kacau sampai telur tu masak
7. Masukkan garam dan gula secukup rase tekak korg pastu bole tutup api dan hidangkan

Sila la mencuba ye!

[Nota Kaki:Teringin macam-macam~~]

Love,

Mummy Yaya

No comments:

Post a Comment