Mommy Yaya..Wife En.Polis

Mommy Yaya..Wife En.Polis

Teman-Teman Blogku

Monday 20 January 2014

Kerana tekak teringin makan Telur Itik

Salam

3 hari cuti memang tak kemana pon..En Babah keje..So aku mengerjakan umah ngan budak Yaya la..Aku kemas dia sepahkan..Tu la rutin 3 hari cuti..

Rabu lepas ke pasar malam kat Cheras Perdana..Nampak pulak dek mata ni telur itik..Tetibe lak datang teringin tekak ni..Da lama tak makan gulai telur itik.Kalo balik kampung senang je dapat..Ye la Aki aku ad bela itik.Ad la berapa ekor.

So Hari sabtu tu,balik keje En babah singgah la pasar malam kat Umah aku ni ha..Dia beli la dalam 5 biji..RM0.80 sebijik..Mahal jugak eh harganye sekarang...Fuhhh..

So,telur itik da dapat ni la hasilnye


Breakfast : Roti kosong cicah kuah gulai telur + Teh O panas


Lunch : Gulai Telur Itik Nasi Panas + Sirap

Memang terbaikk la!Hilang da rase teringin aku tu.. Alhamdulillah .Jom aku share resepi Gulai ni ngan korang

Gulai lemak cili api Telur itik

Bahan :

5 biji telur itik (ikut suka nak bape banyak)
10 biji cili api (kalo suka pedas tambah lagi)
2 ulas bawang putih
1/2 biji bawang merah besar
1 sudu kecik serbuk kunyit
santan kotak(kecil) atau santan fresh 1/2 kg (Aku guna santan kotak)
Air 1 1/2 cawan (kalo guna santan kotak)
1 kpg Asam Keping
1 helai daun kunyit/1 batang serai ditumbuk (Aku tak letak pon)
Gula & garam secukup rase

Cara - Cara

1. Cili api,bawang merah & bawang putih di blend & tumbuk (kalo rajin..aku suka tumbuk)
2. Masukkan bahan yang telah diblend/ditumbuk tadi ke dalam periuk & masukkn santan
3. Masukkn air(kalo guna santan kotak,kalo pakai fresh tak payah masukkn air)
4. Masukkan asam keping,daun kunyit/serai & masak dengan api yg kecil
5. Bila kuah da mendidih pecahkan telur satu demi satu.Jangan kacau..biar telur tu mengeras sendiri
6. Salu kacaukan kuah supaya tak pecah minyak.
7. Masukkan garam dan gula secukup rase tekak korg.. Da masak tutup api dan hidangkan

Sila la mencuba ye!

[Nota Kaki:Mood rajin da datang~~]

Love,

Mummy Yaya


No comments:

Post a Comment